İstenmeyen (Spam) Kısa Mesaj, Aranma, E-postalar Nasıl Şikayet Edilir?

İstenmeyen (Spam) Kısa Mesaj, Aranma, E-postalar Nasıl Şikayet Edilir?

İstenmeyen(spam) kısa mesaj gönderimleri, telefonla aramalar ve gönderilen e-postalarla ilgili olarak uzun zaman beklenen yasa 1 Mayıs 2015 itibariyle yürürlüğe girmişti. Ancak ilgili yönetmeliğin yürürlüğe girmemiş olması nedeniyle şikayetlerin nasıl yapılacağı netletmemişti. Konuyla ilgili olarak ayrıntılı değerlendirmeyi İstenmeyen(Spam) Mesaj, Eposta(Email) Göndermek Suç mudur? başlıklı yazıda paylaşmıştık.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İl Müdürlüklerine dilekçe ile şikayette bulunmak mümkün olsa da, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından şikayetlerin çevrimiçi olarak alınması için https://tiss.gtb.gov.tr/ internet adresi hizmete sokuldu. Bu yolla şikayetler çok daha kolay ve hızlı şekilde yapılabilecek.

İlgili internet sitesini kullanarak şikayet haklarını kullanmak isteyenlerin, öncelikle şikayet konularının “Ticari Elektronik İleti” olması gerektiğini unutmamaları mecburidir. Ticari elektronik ileti kanunda, “Telefon, çağrı merkezleri, faks, otomatik arama makineleri, akıllı ses kaydedici sistemler, elektronik posta, kısa mesaj hizmeti gibi vasıtalar kullanılarak elektronik ortamda gerçekleştirilen ve ticari amaçlarla gönderilen veri, ses ve görüntü içerikli iletileri,” şeklinde tanımlanmaktadır. Eğer şikayet konunuz bu tanıma uyuyorsa, siz de yukarıdaki internet adresinden şikayetinizi yetkili merciye ulaştırabilirsiniz.

İnternet servisinin kullanımı şu şekilde:

  1. İnternet adresinin ana sayfasındaki T.C. kimlik no, doğum tarihi ve telefon numarası alanlarını doldurup “Giriş” butonuna bastığınızda, SMS doğrulama kodu telefonuna gelecektir.
  2. SMS doğrulama kodu ile servise giriş yapabilirsiniz.
  3. Oldukça basit ve anlaşılır tasarımlı servisin sol bölümünde, şikayet türünü seçmelisiniz. Örneğin telefon kısa mesajları için ilgili sayfaya giriş yaptığınızda, sizden bilgiler isteyen bir formla karşılaşacaksınız.
  4. Formda özellikle dikkat edilmesi gerekli bazı hususlar mevcut. Adres bölümünün altında “Esnafım, Tacirim, Diğer” seçeneklerinden size uygun olanı seçmelisiniz. Zira kanuna göre esnaf ve tacirlere, önceden onay alınmaksızın ticari ileti gönderilebilmektedir. Esnaf veya tacir olmayanlar için ise onay şartı zorunludur.
  5. “İletiyi Gönderen Telefon Numarası” alanına, eğer kısa mesajda görebiliyorsanız telefon numarasını yazınız. Bu tür spam mesajlar çoğunlukla başlık denilen ve telefon numarasını gizleyen karakterler kullanarak gönderildiği için, eğer telefon numarasını bilemiyorsanız, bu alanı boş bırakınız.
  6. “İletinin Başlık Bilgisi” alanına ise kısa mesajda telefon numarası yerinde gördüğünüz karakterleri/sözcüğü yazınız.
  7. İletinin tarih ve saatini, alana tıkladığınızda beliren form öğesi ile oluşturabilirsiniz. Saat ve dakika için, ilgili kareyi sağa doğru çekiniz.
  8. Şikayetin konusu alanında size uygun olanları seçiniz.
  9. Ekran görüntüsü alanında “Seç” butonuyla bilgisayarınızdan, kısa mesajın ekran görüntüsünü ekleyiniz. Ekledikten sonra aynı bölümde “Yükle” butonuna tıklayarak resmi yükleyiniz. Akıllı telefonlarda ekran görüntüsü almak mümkün iken, diğer telefonlarda böyle bir özellik bulunmayabilir. Bu durumda, farklı bir telefonla kısa mesajın resmini çekebilirsiniz.
  10. Ticari iletinin tam metnini de ilgili alana yazınız.
  11. En altta bulunan “Yanıt Tercihi” alanında isterseniz adrese tebligatı, isterseniz e-postayı seçebilirsiniz. E-posta seçimi, hem kamu imkanlarının ekonomik kullanımına destek olmak, hem de gereksiz kağıt tüketimini engellemek için tercih edilebilir.
  12. “Başvuru Yap” butonuna bastığınızda sağ üstte bir onay penceresi oluşacaktır. Eğer hata alırsanız ve hatadaki açıklama anlamsız ifadeler içeriyorsa, formu tekrar kontrol ediniz ve kırmızı renkli alanları düzeltiniz. Örneğin benim yaptığım başvurularda, il ve ilçeyi tekrar seçerek başvuru yap butonuna bastığımda(Farklı bir il seçip sonra tekrar doğru ili seçin. Bu sayede ilçeler tekrar düzenlenir.), sorunsuz şekilde şikayet gerçekleşmişti.

Başvurularınızı sol menüde bulunan şikayet durumu takibi alanından gözlemleyebilirsiniz.

Gönderilen sms iletilerinde, “şu linke tıklayarak sistemimizden çıkın”, gibi ifadeler yer alabiliyor. Eğer tıklanılan bağlantı ile ulaşılan internet sitesi, size kısa mesaj gönderen firmaya ait değilse, bilgilerinizi bu site ile paylaşmamanız, telefon numaranız ile diğer bilgilerinizin başkaları tarafından da kaydedilmesini, satılmasını engelemek açısından faydalıdır. Kısa mesajlardaki bu linkler ile gidilen adresler genelde smsiptal, smsalma, smsengelleme, mesajengelle, mesajiptal gibi com, net, org, tk ya da diğer uzantılara sahip internet adresleri olabiliyor ve amaçları sizin bilgilerinizi toplamak olabiliyor. Ayrıca bu siteler virüs de içerebilirler. Dikkatli olmak faydalıdır.

Bununla birlikte, google gibi arama motorlarıyla ulaştığınız smsiptal, iptalsms, smsengelle, smsgonderme, spambildir gibi türetilmiş internet sitelerine de güvenmeyiniz. Bunların genel amacı, sizin bilgilerinizi kaydedip, başkalarına satmaktır. Zira bir internet sitesine telefon numaranızı vererek spam mesajları engellemeniz mümkün değildir.

Yazar: Avukat Erdem Akçay

Yorumlar

  • Asım diyor ki:

    Kısa mesaj atmayı bıraktılar. Şimdi de sürekli arıyorlar. Ses kaydı alsak suçmuş. Bunlara çok çok büyük cezalar verilmeli. Akıllarına bile getirememeliler böyle işleri.

  • ALİ K**** diyor ki:

    Ticari olmayan kumar, bahis ve cinsellik konulu kısa mesajlar çok arttı. Bunlar için bir engeelem mevcut mudur?

    • Avukat Erdem Akçay diyor ki:

      Tek tek engellemek, konuda bahsedildiği şekilde şikayet etmek ya da Cumhuriyet savcılığına şikayette bulunmak mümkün. Topluca engelleme yolu maalesef yok.

  • Emine V. diyor ki:

    Artık nedense https://tiss.gtb.gov.tr/ adresinden arama ve mesajlar için şikayet oluşturmak istediğimde sadece “izinleri yönet” kısmı açılıyor. Sistem hatası mı bilerek mi yapılmış anlayamadım. İletişim bölümünden ilgili numarayı aradığımda biz ilgilenmiyoruz dediler. Nereye nasıl şikayet edeceğimi bilemedim. Aynı şirket farklı numaralardan her gün en az iki tane aynı reklam mesajını atıyor. Engelle engelle bitmiyorlar.

  • Melih S. diyor ki:

    Merhaba,
    İçinde adımın geçtiği alakasız firmalardan spam mesajlar alıyorum. Bu gönderilen SMS’ler KVKK kurallarını çiğnemiyor mu?
    İletişim ve kimlik bilgilerimizi satın aldıklarını biliyoruz fakat bunu izinsiz yaptıkları için gönderilen her mesaj için ayrı ayrı dava açıp kazanmak mümkün mü?

Konu Hakkında Yorum Yapabilirsiniz

Lütfen Dikkat: Form aracılığı ile "İstenmeyen (Spam) Kısa Mesaj, Aranma, E-postalar Nasıl Şikayet Edilir?" hakkındaki değerlendirmelerinizi, eklemelerinizi, önerilerinizi ya da yorumlarınızı iletebilirsiniz. Sorularınız için iletişim sayfasını kullanınız.